Tengah Makan Dengan Gembira Dan Lupa tinggal komen !

Wednesday, December 23, 2009

Curious kids need to be tough inside




* My Nuha - My dear daughter :)


salah satu sifat ingin tahu my Nuha - dengan bermain air hujan.

Memang kanak-kanak terdedah dengan persekitaran  yang tidak sihat kerana sifat ingin tahu (Curiousity) mereka.Bagaimana kita sebagai ibu bapa mereka boleh membantu meningkatkan sistem imunisasi /ketahanan /kekebalan badan mereka? 

Sebagai ibu kepada anak yang sedang membesar dan mempunyai sifat ingin tahu yang amatlah tinggi, dalam mempertahankan sistem imunisasi badan anak saya, saya gunakan formula  :-
 



Apa itu formula Friso Gold?








untuk Food (Makanan). Saya mematikan my Nuha diberikan makanan yang tinggi gizi dan berkhasiat dan dimasak dengan penuh kasih sayang.Yang penting banyakkan buah-buahan dan sayur-sayuran agar dapat meningkatkan daya tahan badan my Nuha.Omega tiga juga dikatakan mampu meningkatkan daya ketahanan badan selain vitamin seperti E dan C. source:here






untuk Right time (Masa yang betul). Saya memastikan my Nuha diberi imunisasi pada tepat masanya.Kita sebagai ibu bapa harus mengingati tentang jadual imunisasi anak kita dan sering bertanya kepada doktor tentang kepentingan dan tujuan imunisasi yang diberikan.Jangan sesekali melengah-lengahkan suntikan imunisasi .Biarlah dia menangis kena suntik, dari kita menangis tak sudah bila anak kita dihinggapi penyakit akibat kelalaian kita melengah-lengahkan suntikan imunisasi.






untuk Information (Maklumat). Saya mencari maklumat berkenaan sistem ketahanan tubuh my Nuha melalui pembacaan majalah keibubapaan seperti Pa & Ma dan subscribe rss feed dari forum/blog keibubapaan .Jadikan amalan membaca amalan yang mulia.




untuk Sleep(Tidur). Saya memastikan my Nuha mendapat tidur yang secukupnya dan memastikan jadual tidurnya dipatuhi dan tidak membiarkan dia bermain melepasi waktu tidurnya.
Sleep has been linked to balanced hormone levels (including human growth hormone and the stress hormone, cortisol), keeping weight down, clear thinking and reasoning, improved mood, and vibrant, healthy skin. source:here


untuk Outlook- (Laughter and a cheerful Outlook). Penambilan yang gembira dan ceria.Saya memastikan my Nuha sering gembira dan ceria yang kita tahu pepatah ada menyebut Laughter is the "Best Medicine" dan secara faktanya, Sains telah menemui bahawa perasaan yang gembira mampu meningkatkan daya ketahanan tubuh dari setiap sel yang dihasilkan hasil dari perasaan yang gembira tu.Untuk menggembirkan hati my Nuha saya membelikan permainan yang boleh merangsang bukan sahaja perkembangan minda malah mampu meningkatkan daya tahan badan hasil daripada perasaan gembiranya ketika bermain. source: here .







untuk Gold (Emas). Emas? Masa itu kan Emas? So saya memastikan hujung minggu diluangkan sepenuhnya untuk my Nuha melakukan aktiviti kekeluargaan di dalam atau di luar rumah agar dia diberi peluang untuk mengeksplorasi diri ,berjalan ,berlari ,memanjat dan bermain dan terdedah kepada persekitaran yang secara tidak langsungnya boleh membantu meningkatkan sistem ketahanan tubuh.

Entry ini ditulis adalah untuk tujuan contest INI. Nuffnangers yang ingin turut serta boleh rujuk di SINI. Register di SINI bagi yang belum menjadi Nuffnangers.

*Contest ends on 11.59pm, 27th December 2009.

For more information on Friso Gold Growing Up Milk Formula, please visit www.friso.com.my.

For a FREE trial pack, click here.

 

1 sedang makan:

Atia Adina said...

Good Luck Nuhaaa....ibu saya ni malas ler....dia kata...kalo rajin baru joint contest ni...

Post a Comment

Terima kasih sudi komen, do visit my personal blog elissmie.com :)

xoxo,

Eliss